Friday, August 27, 2010

Mengejar bersama :



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh semua........
Bagaimana dengan Ramadhan kita tahun ini.....?
Adakah lebih sempurna berbanding tahun lpas, atau lebih teruk.....?
Fikir2 lah sendiri.....

Pada kali ini saya ingin bercerita tentang kelebihan di bulan yang penuh barakah ini (RAMADHAN).
Tahukah kalian tentang kelebihan2 yang terdapat di bulan ini....???

Mustahil lah kalau tak tau kan???/
Sedangkan para paderi pun tau.......



Pertama :

Keampunan ALLAH


ALLAH akn mengampunkan dosa2 setiap hambaNYA yg bertaubat di bulan ini. Justeru, marilah kita merapatkan kedua telapak tangan kita menadah ke langit utk memohon ampun dariNYA.



Kedua :

Nuzul AL-QURAN



Seperti yg kita tau, pada bulan inilah AL-QURAN diturunkan. Oleh sebab itulah di bulan ini terkenal dgn bacaan AL-QURAN. Malahan org yg setahun tak pernah pegang AL-QURAN pun boleh join sekali buat ibadah ni.



Ketiga :

Solat Terawih



This is the famous thing when RAMADHAN is coming. Alamak dh speaking plak. Amalan solat terawih dilakukan sejak dari zaman  Nabi Muhammad lagi. Cuma, pd waktu tu ianya dilakukan secara individu dan hanya 8 rakaat shj. Tetapi, tak salah kalau kita nk buat secara jemaah. Meskipun ianya bid'ah, ianya tetap bid'ah hasanah(baik). 20 atau 8 tu tak kira la, yg penting buat.



Keempat :

Lailatul Qadar




Kira2 lg berapa hari nk msuk hari sepuluh terakhir RAMADHAN???? Amalan ini biasa didengari. Namun, dari segi perlaksanaannya bagaimana? Kalau dh tau, dh belajar tp x di amalkan, tak de gunanya. Jomlah kita rebut peluang ni. LAILATUL QADAR bukan ada setiap malam. Hanya sekali dlm setahun.




Kelima :

Zakat Fitrah



Amalan ini telah dilakukan sejak dari zaman nabi juga seperti solat terawih. Selepas kewafatan nabi, umat Islam ketika itu tidak lagi berpegang pd agama ALLAH ni. Mereka kembali ke zaman mereka yg dulu, sembah berhala & macam2. Kalau ajaran Islam tak nk ikut, nk suruh bayar zakat, lg lah bnyak alasannya.
Pada sebelum kewafatan nabi, mereka membayar zakat kepada nabi. Namun selepas kewafatannya, mereka tidak mahu membayar zakat dgn alasan org yg mengutip zakat sudah wafat dan mereka tidak perlu membayar zakat lagi. Kesimpulannya, kpada sesape yg blum bayar tu, cpat2 la gi bayar. RAMADHAN pun dh nk melabuhkan tirainya. Ingat, hukum bayar zakat ialah wajib. Menunaikan zakat juga merupakan salah stu dari rukun Islam.




Semoga rencana ini dapat menyedarkan diri sendiri dan generasi17 serta seluruh umat Islam terutamanya org Melayu. Wabillahi taufiq walhidayah wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

No comments: